par KBC (EBR:KBC)

KBC Groep: Resultaat tweede kwartaal: 925 miljoen euro

image      Persbericht

Buiten beurstijd - Gereglementeerde informatie*

Brussel, 8 augustus 2024 (07u00 CEST)

KBC Groep: Resultaat tweede kwartaal: 925 miljoen euro

KBC Groep – overzicht (geconsolideerd, IFRS)                                                         2KW2024        1KW2024         2KW2023           1H2024           1H2023

Nettoresultaat (in miljoenen euro)

1 848

Gewone winst per aandeel (in euro)

4,37

Nettoresultaat per divisie (in miljoenen euro)

519

243

576

761

875

Tsjechië

244

197

276

441

461

Internationale Markten

224

146

190

370

298

Groepscenter

215

Eigen vermogen van de aandeelhouders per aandeel (in euro, per einde periode)

53,2

54,9

51,2

53,2

51,2

image“In het tweede kwartaal van 2024 boekten we een nettowinst van 925 miljoen euro. Vergeleken met het resultaat van het vorige kwartaal profiteerden onze totale opbrengsten van verschillende factoren, waaronder gestegen nettorente-inkomsten, hogere nettoprovisie-inkomsten, solide verzekeringsinkomsten en een beter trading- en reëlewaarderesultaat, evenals de seizoenspiek in dividendinkomsten. De kosten daalden significant omdat het grootste deel van de bank- en verzekeringsheffingen voor het hele jaar altijd in het eerste kwartaal van het jaar wordt geboekt. Als we de bank- en verzekeringsheffingen buiten beschouwing laten, stegen de kosten met 1% ten opzichte van het vorige kwartaal. De waardeverminderingen op kredieten stegen ten opzichte van het zeer bescheiden niveau in het vorige kwartaal, wat resulteerde in een - nog steeds - zeer lage kredietkostenratio van 9 basispunten in de eerste helft van 2024.

Als we de resultaten van het eerste en tweede kwartaal bij elkaar optellen, komt onze nettowinst voor de eerste helft van 2024 daardoor uit op 1 431 miljoen euro. Op het eerste gezicht is dat heel wat lager dan het resultaat van dezelfde periode vorig jaar, maar dat omvatte een positieve eenmalige winst van 0,4 miljard euro uit de verkoop van de Ierse krediet- en depositoportefeuilles. Rekenen we dat eenmalige element niet mee, dan ligt onze winst voor het halfjaar in de lijn van die van de eerste helft van vorig jaar.

Onze kredietportefeuille bleef groeien, met 2% kwartaal-op-kwartaal en 4% jaar-op-jaar, waarbij we groei optekenden in alle kernlanden van de groep. De klantendeposito's stegen met 2% kwartaal-op-kwartaal en waren stabiel jaar-op-jaar. Het aandeel digitaal verkochte bank- en verzekeringsproducten bleef stijgen: gebaseerd op een selectie van kernproducten werd ongeveer 55% van onze bank- en 27% van onze verzekeringsproducten via een digitaal kanaal verkocht. Dat was een jaar geleden nog respectievelijk 50% en 24%. In ons digitaliseringstraject is Kate, onze persoonlijke digitale assistent, van het grootste belang. We blijven Kate voortdurend verder ontwikkelen in ons streven naar maximaal gemak voor en ondersteuning van onze klanten. Tot nu toe hebben ongeveer 4,8 miljoen klanten Kate al gebruikt. Dat is ongeveer 40% meer dan een jaar geleden.

Onze solvabiliteitspositie bleef sterk, met een fully loaded common equity ratio van 15,1% eind juni 2024. De solvabiliteitsratio voor KBC Verzekeringen volgens het Solvency II-kader bedroeg 200%. Onze liquiditeitspositie bleef ook erg stevig, zoals blijkt uit een LCR van 160% en een NSFR van 139%.

Samengevat was onze algemene performance in de eerste helft van 2024 opnieuw uitstekend.

Wat betreft ons programma voor inkoop van eigen aandelen, dat in augustus 2023 van start ging en op 31 juli 2024 eindigde, hebben we in totaal ongeveer 21 miljoen aandelen teruggekocht voor een totaalbedrag van 1,3 miljard euro. In overeenstemming met ons algemene dividendbeleid zullen we in november 2024 een interim-dividend van 1 euro per aandeel uitkeren als voorschot op het totale dividend over het boekjaar 2024. Verder hebben we besloten om onze verwachting voor de nettorente-inkomsten voor het boekjaar 2024 te verhogen naar ongeveer 5,5 miljard euro, terwijl we aanvankelijk mikten op 5,3 tot 5,5 miljard euro.

Ik wil al onze medewerkers oprecht bedanken voor hun bijdrage aan het voortdurende succes van onze groep. Ik wil ook al onze klanten, aandeelhouders en andere stakeholders bedanken voor hun vertrouwen en steun, en hen verzekeren dat we ons blijven inzetten om de referentie te zijn in bankverzekeren en innovatie in al onze thuismarkten.”

Johan Thijs

Chief Executive Officer

Financiële hoofdlijnen van het tweede kwartaal van 2024

image4 De nettorente-inkomsten stegen met 1% kwartaal-op-kwartaal en met daalden

2% jaar-op-jaar. De nettorentemarge voor het tweede kwartaal van 2024 bedroeg 2,10%, een stijging met 2 basispunten ten opzichte van het vorige kwartaal en een

daling met 1 basispunt ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De  kredietvolumes stegen met 2% kwartaal-op-kwartaal en met 4% jaar-op-jaar. De deposito's exclusief schuldpapier stegen met 2% kwartaal-op-kwartaal, en bleven jaar-op-jaar stabiel. De volumegroeicijfers zijn berekend op autonome basis (exclusief wijzigingen in de consolidatiekring en wisselkoerseffecten).

4 Het verzekeringstechnisch resultaat (verzekeringsinkomsten vóór afgestane herverzekering - lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten vóór afgestane herverzekering + nettoresultaat uit afgestane herverzekering) bedroeg 113 miljoen euro (tegenover 134 miljoen euro in het vorige kwartaal en 121 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar) en bestaat uit 76 miljoen euro voor schadeverzekeringen en 37 miljoen euro voor levensverzekeringen. De gecombineerde ratio voor schadeverzekeringen voor de eerste zes maanden van 2024 bedroeg 87% en ligt dus op het niveau van het boekjaar 2023. De verkoop van schadeverzekeringen steeg met 8% jaar-op-jaar, terwijl de verkoop van levensverzekeringen daalde met respectievelijk 19% en 15% ten opzichte van het hoge niveau van het vorige kwartaal en dat van het tweede kwartaal van vorig jaar. Dat is voornamelijk te wijten aan een gedaalde verkoop van tak 23-producten.

4 De nettoprovisie-inkomsten stegen met respectievelijk 1% en 7% ten opzichte van het vorige kwartaal en hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De vergoedingen voor zowel onze vermogensbeheeractiviteiten als onze bankdiensten stegen met 2% kwartaal-op-kwartaal. Jaar-op-jaar stegen de vergoedingen voor onze vermogensbeheeractiviteiten met 11% en de vergoedingen voor onze bankdiensten met 2%.

4 Het trading- en reëlewaarderesultaat en de verzekeringsfinancieringsbaten of -lasten stegen met 58 miljoen euro ten opzichte van het vorige kwartaal en daalden met 30 miljoen euro ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De overige netto-inkomsten lagen in de lijn van de normale run rate. De dividendinkomsten lagen hoger dan het vorige kwartaal omdat het tweede kwartaal traditioneel het grootste deel van de dividendinkomsten voor het hele jaar bevat.

4 De exploitatiekosten, exclusief de bank- en verzekeringsheffingen, stegen met 1% tegenover het vorige kwartaal en daalden met 2% ten opzichte van een jaar geleden. De kosten-inkomstenratio voor de eerste zes maanden van 2024 bedroeg 46%, tegenover 49% voor heel 2023. Bij die berekening zijn bepaalde niet-operationele posten buiten beschouwing gelaten en zijn de bank- en verzekeringsheffingen gelijkmatig over het jaar gespreid. Als we alle bank- en verzekeringsheffingen buiten beschouwing laten, bedroeg de kosteninkomstenratio 42% voor de eerste zes maanden van 2024, tegenover 43% voor heel 2023.

4 In het verslagkwartaal werd een nettowaardevermindering op kredieten van 72 miljoen euro geboekt, tegenover 16 miljoen euro in het vorige kwartaal en een  nettoterugname van 23 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De kredietkostenratio voor de eerste zes maanden van 2024 bedroeg 0,09%, tegenover 0,00% voor heel 2023. De waardeverminderingen op andere activa dan kredieten bedroegen 13 miljoen euro in het verslagkwartaal, tegenover 0 miljoen euro in het vorige kwartaal en 31 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

4 Onze liquiditeitspositie bleef sterk met een LCR van 160% en NSFR van 139%. Onze kapitaalbasis bleef stevig, met een fully loaded common equity ratio van 15,1%.

Overzicht van resultaten en balans
Geconsolideerde winst-en-verliesrekening, IFRS, KBC Groep (vereenvoudigd; in miljoenen euro)            2KW2024 1KW2024 4KW2023 3KW2023            2KW2023 1H2024     1H2023

Nettorente-inkomsten

Nettoprovisie-inkomsten

Overige netto-inkomsten

Totale opbrengsten

Exploitatiekosten (exclusief rechtstreeks toerekenbaar aan verzekeringscontracten)

Totale exploitatiekosten zonder bank- en verzekeringsheffingen

3

-2 137

-2 167

Totale bank- en verzekeringsheffingen

Min: exploitatiekosten toegerekend aan lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten

-518 150

120

119

123

126

276

270

Lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten vóór afgestane herverzekering

-1 152

-1 013

Waarvan betaalde verzekeringsprovisies

Niet-leven

-1 003

Leven

Nettoresultaat afgestane herverzekering Bijzondere waardeverminderingen

waarvan: op financiële activa tegen geamortiseerde kostprijs en tegen reële waarde via other comprehensive income2

18

5

23

47

Aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen en joint-ventures

Resultaat vóór belastingen Belastingen

Resultaat na belastingen

toerekenbaar aan minderheidsbelangen      toerekenbaar aan de aandeelhouders van de moedermaatschappij

2

0

2

1 162

680

836

1 079

1 202

1 842

2 264

677

877

0

677

877

1 848

Gewone winst per aandeel (in euro)

Verwaterde winst  per aandeel (in euro)

1,59

2,07

1,59

2,07

4,37

Kerncijfers geconsolideerde balans, IFRS,  KBC Groep (in miljoenen euro)             30-06-2024                31-03-2024                31-12-2023                30-09-2023    30-06-2023

Balanstotaal

Leningen en voorschotten aan klanten

Effecten (eigen vermogen- en schuldinstrumenten)

Deposito’s van klanten (excl. schuldpapier)

Verplichtingen uit verzekeringscontracten

Schulden m.b.t. beleggingscontracten, verzekeringen Totaal eigen vermogen

361 945

24 260

23 865

22 853

Selectie van ratio’s, KBC Groep (geconsolideerd)               1H2024               FY2023

Rendement op eigen vermogen3

13%

16%

Kosten-inkomstenratio, groep

-   excl. bepaalde niet-operationele posten en bij gelijke spreiding van de bank- en verzekeringsheffingen over het jaar

-   excl. volledige bank- en verzekeringsheffingen

46%

42%

49%

43%

Gecombineerde ratio, niet-levensverzekeringen Common equity ratio (CET1), Basel III, Danish Compromise -                       fully loaded

- transitioneel

87%

15,1% 14,7%

15,2%

13,8%

Kredietkostenratio4

Ratio impaired kredieten

0,09%

0,00%

2,1%

waarvan impaired kredieten > 90 dagen achterstallig

1,1%

1,0%

Net stable funding ratio (NSFR)

139%

136%

Liquidity coverage ratio (LCR)

160%

159%

1 Vanaf 2024 werden de lijnen Nettoresultaat uit financiële instrumenten tegen reële waarde met verwerking van waardeveranderingen in de winst-en-verliesrekening (ook Trading- en   reëlewaarderesultaat genoemd) en Verzekeringsfinancieringsbaten of -lasten samengevoegd, omwille van simplificatie. De referentiecijfers werden ook aangepast 3 15% in 1H2024 (ook 15% in FY2023) als de niet-operationele elementen worden uitgesloten en de bank - en verzekeringsheffingen gelijk worden gespreid over het jaar.     2  Ook Waardeverminderingen op kredieten genoemd.

4 Een negatief cijfer duidt op een terugname van waardeverminderingen (positieve resultaatsimpact).

Analyse van het kwartaal (2KW2024)

Totale opbrengsten: 2 809 miljoen euro

+4% kwartaal-op-kwartaal en +1% jaar-op-jaar

De nettorente-inkomsten bedroegen 1 379 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2024, 1% meer dan in het vorige kwartaal, en 2% minder dan een jaar geleden. De stijging van 1% kwartaal-op-kwartaal was voornamelijk te danken aan de aanhoudend stijgende herbeleggingsrentes (met een positief effect op ons resultaat uit commerciële transformatie), het hogere niveau van de rente-inkomsten uit kredietactiviteiten (de groei van het kredietvolume compenseerde ruimschoots de druk op de kredietmarges in sommige kernmarkten), hogere rente-inkomsten uit inflatiegerelateerde obligaties en de lagere financieringskosten van deelnemingen. Deze posten werden deels tenietgedaan door lagere rente-inkomsten uit termijndeposito's van klanten, lagere rente-inkomsten uit spaarrekeningen in België (als gevolg van de hogere getrouwheidspremie), een lager ALM-resultaat, hogere achtergestelde en wholesalefinancieringskosten en lagere rente-inkomsten uit kortlopende cashmanagementactiviteiten. De daling van 2% jaar-op-jaar was voornamelijk toe te schrijven aan lagere inkomsten uit kredietverlening (druk op de kredietmarges in sommige kernmarkten die niet volledig werd gecompenseerd door de groei van het kredietvolume), lagere rente-inkomsten in Ierland (na de verkoop van de krediet- en depositoportefeuilles), hogere kosten in verband met de minimaal vereiste reserves die worden aangehouden bij centrale banken, hogere financieringskosten van deelnemingen en hogere wholesalefinancieringskosten, lagere rente-inkomsten uit kortlopende cashmanagmentactiviteiten, lagere rente-inkomsten uit de dealingroom en een negatief wisselkoerseffect (depreciatie van de Tsjechische kroon en de Hongaarse forint). Deze posten werden gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van het resultaat uit commerciële transformatie, een hoger ALM-resultaat en hogere rente-inkomsten uit termijndeposito's van klanten. De nettorentemarge voor het kwartaal bedroeg 2,10%, een stijging met 2 basispunten ten opzichte van het vorige kwartaal en een daling met 1 basispunt ten opzichte van een jaar geleden. Voor een indicatie van de verwachte nettorente-inkomsten in 2024 en de volgende jaren verwijzen we naar het deel 'Onze verwachtingen'.

Het volume van klantenkredieten (188 miljard euro) steeg met 2% tegenover het vorige kwartaal en met 4% ten opzichte van vorig jaar. De klantendeposito's exclusief schuldpapier (222 miljard euro) stegen met 2% kwartaal-op-kwartaal en bleven stabiel jaarop-jaar. Als we de volatiele kortetermijndeposito's met lage marges bij de buitenlandse kantoren van KBC Bank (die een gevolg zijn van cashmanagementopportuniteiten op korte termijn) buiten beschouwing laten, stegen de klantendeposito's met 2% ten opzichte van het vorige kwartaal, en daalden met 1% ten opzichte van een jaar geleden. In de bovenstaande groeicijfers werden de wisselkoerseffecten en de effecten van wijzigingen in de consolidatiekring buiten beschouwing gelaten.

Het verzekeringstechnisch resultaat (verzekeringsinkomsten vóór afgestane herverzekering - lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten vóór afgestane herverzekering + nettoresultaat uit afgestane herverzekering; deze laatste twee posten maken geen deel uit van de totale opbrengsten) bedroeg 113 miljoen euro en bestaat uit 76 miljoen euro voor schadeverzekeringen en 37 miljoen euro voor levensverzekeringen. Het resultaat uit schadeverzekeringen daalde met 19% kwartaal-op-kwartaal en met 14% jaar-op-jaar, in beide gevallen voornamelijk door een combinatie van hogere lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten (hogere claims) en een slechter herverzekeringsresultaat, maar deels gecompenseerd door hogere verzekeringsinkomsten. Het resultaat uit levensverzekeringen daalde met 8% kwartaal-op-kwartaal, vooral door hogere lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten en iets lagere verzekeringsinkomsten, deels gecompenseerd door een beter herverzekeringsresultaat. Het was 11% hoger dan het resultaat in hetzelfde kwartaal van vorig jaar doordat de hogere verzekeringsinkomsten het hogere niveau van de lasten uit hoofde van  verzekeringsdiensten ruimschoots compenseerden.

De gecombineerde ratio voor schadeverzekeringsactiviteiten kwam uit op een uitstekende 87% voor de eerste zes maanden van 2024 en ligt daarmee op het niveau van het boekjaar 2023. De verkoop van schadeverzekeringen kwam uit op 623 miljoen, 8% meer dan een jaar geleden, met groei in alle landen en takken. De verkoop van levensverzekeringsproducten bedroeg 620 miljoen euro en daalde met 19% ten opzichte van het hoge niveau in het vorige kwartaal (dat onder andere profiteerde van de hoge verkoop van tak 23-producten dankzij de lancering van een nieuw gestructureerd product en commerciële campagnes in België). De verkoop van levensverzekeringen daalde met 15% ten opzichte van het hoge niveau van het tweede kwartaal van vorig jaar, wat volledig te wijten is aan de lagere verkoop van tak 23-producten. In totaal bedroeg het aandeel van tak 21-producten en tak 23-producten in onze verkoop van levensverzekeringen in het afgelopen kwartaal respectievelijk 36% en 57%, waarbij de rest bestond uit hybride producten (voornamelijk in Tsjechië).

Voor een indicatie van de verwachte verzekeringsinkomsten en de gecombineerde ratio in 2024 en de volgende jaren verwijzen we naar het deel 'Onze verwachtingen'.

De nettoprovisie-inkomsten bedroegen 623 miljoen euro, een stijging met 1% ten opzichte van het vorige kwartaal en 7% ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De kwartaal-op-kwartaalstijging was toe te schrijven aan 2% groei in provisieinkomsten uit zowel onze vermogensbeheeractiviteiten (vooral dankzij hogere beheerprovisies) als onze bankactiviteiten (vooral dankzij hogere provisies voor betalingsdiensten, die de daling van de effectengerelateerde provisies ruimschoots compenseerden), deels tenietgedaan door seizoensgebonden lagere distributieprovisies voor schadeverzekeringsproducten. De stijging van 7% jaar-op-jaar was toe te schrijven aan een stijging van 11% van de provisies voor onze vermogensbeheerdiensten (volledig veroorzaakt door hogere beheersprovisies) en een stijging van 2% van de provisies voor bankdiensten, licht tenietgedaan door een negatief wisselkoerseffect. Eind juni 2024 bedroeg ons totale beheerde vermogen 262 miljard euro, een stijging van 2% kwartaal-op-kwartaal (+1 procentpunt door netto-instroom en +1 procentpunt door de marktprestaties in vergelijking met het vorige kwartaal). Het beheerde vermogen steeg met 17% jaar-op-jaar, waarbij de netto-instroom goed was voor +6 procentpunten en de positieve marktprestatie voor +10 procentpunten.

Het trading- en reëlewaarderesultaat en de verzekeringsfinancieringsbaten of -lasten bedroegen 3 miljoen euro, een stijging van 58 miljoen euro kwartaal-op-kwartaal en een daling van 30 miljoen euro jaar-op-jaar. De kwartaal-op-kwartaalstijging was voornamelijk toe te schrijven aan het hogere resultaat uit derivaten gebruikt voor balansbeheer, deels tenietgedaan door lagere dealingroomresultaten (gezien de sterke resultaten in het vorige kwartaal). Jaar-op-jaar had de daling vooral te maken met het lagere resultaat uit derivaten gebruikt voor balansbeheer.

De overige inkomstenposten omvatten dividendinkomsten van 26 miljoen euro (vergeleken met 7 miljoen in het vorige kwartaal, aangezien het tweede kwartaal van het jaar traditioneel het grootste deel van de dividendinkomsten voor het jaar bevat) en overige netto-inkomsten van 51 miljoen euro, wat volledig in lijn ligt met de normale run-rate (50 miljoen euro).

Totale exploitatiekosten excl. bank- en verzekeringsheffingen: 1 074 miljoen euro

+1% kwartaal-op-kwartaal en -2% jaar-op-jaar

De vergelijking met de exploitatiekosten van het vorige kwartaal wordt vertekend door het feit dat het grootste deel van de bank- en verzekeringsheffingen voor het hele jaar traditioneel in het eerste kwartaal wordt geboekt. In het tweede kwartaal van 2024 bedroegen die heffingen 2 miljoen euro, terwijl ze in het voorgaande kwartaal 518 miljoen euro bedroegen en 51 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2023. De daling ten opzichte van vorig jaar was voornamelijk het gevolg van lagere nationale heffingen (voornamelijk in Hongarije) en een gedeeltelijke terugboeking van de bijdrage aan het depositogarantiefonds in België (lagere berekeningsgrondslag dan verwacht door de overheid) in het afgelopen kwartaal. Opmerking: om het begrotingstekort aan te pakken, heeft de Hongaarse regering onlangs extra bank- en verzekeringsheffingen aangekondigd voor de tweede helft van 2024, die voor K&H kunnen oplopen tot 40 miljoen euro.

De totale exploitatiekosten exclusief bank- en verzekeringsheffingen bedroegen 1 074 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2024, een stijging van 1% ten opzichte van het voorgaande kwartaal, voornamelijk door hogere personeelskosten (voornamelijk loondrift, deels gecompenseerd door een daling van het aantal VTE's), hogere ICT-kosten en seizoensgebonden hogere marketingkosten, deels gecompenseerd door dalende kosten in Ierland (na de verkoop van de krediet- en depositoportefeuilles).

De exploitatiekosten exclusief bank- en verzekeringsheffingen daalden met 2% ten opzichte van een jaar eerder, grotendeels door lagere kosten voor Ierland (als gevolg van de verkoop van de portefeuilles daar) en een wisselkoerseffect, deels tenietgedaan door hogere personeelskosten (inflatie en loonindexatie).

Wanneer bepaalde niet-operationele posten buiten beschouwing worden gelaten en de bank- en verzekeringsheffingen gelijkmatig over het jaar worden gespreid, bedroeg de kosten-inkomstenratio 46% voor de eerste zes maanden van 2024, tegenover 49% voor het boekjaar 2023. Als we alle bank- en verzekeringsheffingen buiten beschouwing laten, verbeterde de kosten-inkomstenratio tot 42%, tegenover 43% voor heel 2023.

Voor een indicatie van de verwachte exploitatiekosten en de kosten-inkomstenratio in 2024 en de volgende jaren verwijzen we naar het deel 'Onze verwachtingen'.

Waardeverminderingen op kredieten: 72 miljoen euro nettotoename

vs. 16 miljoen euro nettotoename in 1KW2024 en 23 miljoen euro nettoterugname in 2KW2023

In het afgelopen kwartaal boekten we een nettotoename van waardeverminderingen op kredieten van 72 miljoen euro, tegenover een nettotoename van 16 miljoen euro in het vorige kwartaal en een nettoterugname van 23 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De nettotoename in het verslagkwartaal omvatte een waardevermindering van 58 miljoen euro met betrekking tot onze kredietportefeuille en een waardevermindering van 14 miljoen euro als gevolg van de update van de reserve voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden. Bijgevolg bedroeg de uitstaande reserve voor geopolitieke en macroeconomische onzekerheden 237 miljoen euro eind juni 2024.

Voor de hele groep bedroeg de kredietkostenratio 0,09% voor de eerste zes maanden van 2024 (0,10% zonder de wijzigingen in de reserve voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden), tegenover 0,00% voor heel 2023 (0,07% zonder de wijzigingen in de reserve voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden). Eind juni 2024 stond 2,1% van onze totale kredietportefeuille te boek als impaired (categorie 3), hetzelfde niveau als eind 2023. De impaired kredieten die meer dan 90 dagen achterstallig zijn, bedroegen 1,1% van de kredietportefeuille, tegenover 1,0% eind 2023.

Voor een indicatie van de verwachte kredietkostenratio in 2024 en de volgende jaren verwijzen we naar het deel 'Onze verwachtingen'.

De waardeverminderingen op andere activa dan kredieten bedroegen 13 miljoen euro, tegenover 0 miljoen euro in het vorige kwartaal en 31 miljoen euro in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het afgelopen kwartaal bevatte voornamelijk waardeverminderingen in verband met de verlenging van de renteplafondregeling in Hongarije en met betrekking tot software.

Nettoresultaat per divisie

België 519 miljoen euro; Tsjechië 244 miljoen euro; Internationale Markten 224 miljoen euro, Groepscenter -61 miljoen euro

België: op het eerste gezicht was het nettoresultaat (519 miljoen euro) meer dan het dubbele van het resultaat van het vorige kwartaal. Het eerste kwartaal van het jaar omvat echter traditioneel het grootste deel van de bank- en verzekeringsheffingen voor het hele jaar, waardoor de vergelijking met het vorige kwartaal wordt vertekend. Exclusief bank- en verzekeringsheffingen daalde het nettoresultaat met 7% kwartaal-op-kwartaal, voornamelijk door het gecombineerde effect van:

•       hogere totale opbrengsten (vooral dankzij hogere nettorente-inkomsten en een hoger trading- en reëlewaarderesultaat, evenals de seizoenspiek in dividendinkomsten);

•       min of meer stabiele kosten (exclusief bank- en verzekeringsheffingen); • hogere lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten na herverzekering;

•       hogere nettowaardeverminderingen.

Tsjechië: op het eerste gezicht is het nettoresultaat (244 miljoen euro) met 24% gestegen tegenover het vorige kwartaal. De bank- en verzekeringsheffingen buiten beschouwing gelaten steeg het nettoresultaat met 9% tegenover het vorige kwartaal. Dit was voornamelijk te wijten aan een combinatie van:

•       min of meer stabiele totale opbrengsten (hogere nettorente-inkomsten en verzekeringsinkomsten; een lager trading- en reëlewaarderesultaat en lagere overige netto-inkomsten);

•       stabiele kosten (exclusief bank- en verzekeringsheffingen);

•       hogere lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten na herverzekering;

•       een aanzienlijke nettoterugname van waardeverminderingen op kredieten, tegenover een kleine nettotoename in het vorige kwartaal;

•       hogere inkomstenbelastingen.

Internationale Markten: het nettoresultaat van 224 miljoen euro is als volgt verdeeld: 27 miljoen euro in Slowakije, 121 miljoen euro in Hongarije en 76 miljoen euro in Bulgarije. Voor de hele divisie was het nettoresultaat op het eerste gezicht 53% hoger dan het resultaat van het vorige kwartaal. Exclusief bank- en verzekeringsheffingen daalde het resultaat met 15%, voornamelijk door een combinatie van:

•       min of meer stabiele totale opbrengsten (stijging van verzekeringsinkomsten, nettoprovisie-inkomsten en overige nettoinkomsten; daling van nettorente-inkomsten en trading- en reëlewaarderesultaat);

•       hogere kosten (exclusief bank- en verzekeringsheffingen);

•       stabiele lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten na herverzekering;

•       een kleine nettotoename van waardeverminderingen, tegenover een significante nettoterugname in het vorige kwartaal.

Groepscenter: het nettoresultaat (-61 miljoen euro) was 18 miljoen euro hoger dan dat van het vorige kwartaal, voornamelijk toe te schrijven aan een combinatie van de volgende factoren:

•       minder negatieve totale opbrengsten (voornamelijk door een hoger trading- en reëlewaarderesultaat); • stabiele kosten;

•       hogere lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten en een negatief herverzekeringsresultaat vergeleken met een positief cijfer in het vorige kwartaal;

•       lagere nettoterugname van waardeverminderingen.

In het deel ‘Additional information’ van het kwartaalverslag vindt u een volledige resultatentabel. Een korte analyse van de resultaten per divisie vindt u in onze analistenpresentatie op www.kbc.com.

België       Tsjechië    Internationale Markten   Selectie van ratio’s per divisie                1H2024     FY2023     1H2024     FY2023     1H2024     FY2023

Kosten-inkomstenratio, groep

-   excl. niet-operationele elementen en bij gelijke spreiding van de bank- en verzekeringsheffingen over het jaar

-   excl. volledige bank- en verzekeringsheffingen

1,4%

1,7%

1,8%

1 Een negatief cijfer duidt op een terugname van waardeverminderingen (met positieve resultaatsinvloed). Zie ‘Details of ratios and terms’ in het kwartaalverslag. 2 Exclusief de windfall bank-en verzekeringsheffingen in Hongarije bedroeg de gecombineerde ratio 93% in 1H2024 en 94% in FY2023.

Solvabiliteit en liquiditeit

Common equity ratio 15,1%, NSFR 139%, LCR 160%

Eind juni 2024 bedroeg ons totale eigen vermogen 22,9 miljard euro, waarvan 21,2 miljard euro eigen vermogen van de aandeelhouders en 1,75 miljard euro additional tier 1-instrumenten. Het totale eigen vermogen daalde met 1,3 miljard euro ten opzichte van eind 2023. Dit was het gevolg van het gecombineerde effect van de opname van de winst over de eerste zes maanden van 2024 (+1,4 miljard euro), de inkoop van eigen aandelen (-0,7 miljard euro in de eerste helft van 2024), het slotdividend over 2023 en een buitengewoon interim-dividend, beide uitgekeerd in mei 2024 (-1,5 miljard euro samen, zie volgende paragraaf), min of meer stabiele herwaarderingsreserves, de terugbetaling van additional tier-1 instrumenten (-0,5 miljard euro) en een aantal kleinere posten. We hebben deze wijzigingen toegelicht in het deel Consolidated financial statements van het kwartaalverslag, onder Consolidated statement of changes in equity.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 2 mei 2024 keurde een totaal brutodividend goed van 4,15 euro per aandeel voor het boekjaar 2023, waarbij een interim-dividend van 1,0 euro per aandeel al werd uitbetaald in november 2023 en de resterende 3,15 euro per aandeel werd uitbetaald op 15 mei 2024. In overeenstemming met ons aangekondigde kapitaalaanwendingsplan voor het boekjaar 2023 heeft de Raad van Bestuur ook beslist om het surpluskapitaal boven de fully loaded common equity ratio van 15% uit te keren in de vorm van een buitengewoon interim-dividend van 0,70 euro per aandeel op 29 mei 2024. In overeenstemming met ons algemene dividendbeleid zullen we in november 2024 ook een interim-dividend van 1 euro per aandeel uitkeren als voorschot op het totale dividend over het boekjaar 2024.

Onze solvabiliteitspositie bleef sterk, zoals blijkt uit een fully loaded common equity ratio (CET1) van 15,1% op 30 juni 2024, tegenover 15,2% eind 2023. De solvabiliteitsratio van KBC Verzekeringen volgens het Solvency II-kader bedroeg 200% eind juni 2024, tegenover 206% eind 2023. Voor meer details en aanvullende informatie over de solvabiliteit, zie 'Solvency' in het deel 'Additional information van het kwartaalverslag.

Ook onze liquiditeitspositie bleef uitstekend, wat zich uit in een LCR-ratio van 160% en een NSFR-ratio van 139%, tegenover respectievelijk 159% en 136% eind 2023.

Analyse van de year-to-date periode (1H2024)

Nettoresultaat 1H2024: 1 431 miljoen euro

-23% jaar-op-jaar (-3% zonder de positieve éénmalige meerwaarde met betrekking tot de Ierse verkopen in de referentieperiode)

Hoofdlijnen (vergeleken met de eerste zes maanden van 2023, tenzij anders vermeld):

•       Nettorente-inkomsten: gestegen met 1% tot 2 748 miljoen euro. Dit was deels toe te schrijven aan het fors hogere resultaat uit commerciële transformatie, het veel hogere ALM-resultaat en de gestegen rente-inkomsten uit termijndeposito's van klanten, deels tenietgedaan door lagere inkomsten uit kredietverlening (doordat lagere marges in sommige kernmarkten de volumegroei meer dan tenietdeden), het effect van de verkoop van de resterende Ierse portefeuilles in februari 2023, hogere kosten in verband met de minimaal vereiste reserves die worden aangehouden bij centrale banken, lagere rente-inkomsten uit kortetermijn cashmanagementactiviteiten, lagere rente-inkomsten uit de dealingroom, de hogere financieringskosten van deelnemingen en hogere wholesalefinancieringskosten, evenals een negatief wisselkoerseffect. Op autonome basis (exclusief wijzigingen in de consolidatiekring en wisselkoerseffecten) steeg het volume van de kredietverlening aan klanten met 4%, terwijl de deposito's exclusief schuldpapier stabiel bleven jaar-op-jaar (-1% als we de buitenlandse kantoren van KBC Bank ook buiten beschouwing laten). De nettorentemarge voor de eerste zes maanden van 2024 bedroeg 2,09%, een stijging met 1 basispunt jaar-op-jaar.

•       Het verzekeringstechnisch resultaat (verzekeringsinkomsten vóór afgestane herverzekering - lasten uit hoofde van verzekeringsdiensten vóór herverzekering + nettoresultaat uit afgestane herverzekering) steeg met 7% tot 247 miljoen euro. De gecombineerde schadeverzekeringsratio voor de eerste zes maanden van 2024 bedroeg 87% en zit daarmee op hetzelfde niveau als voor het hele jaar 2023. De verkoop van schadeverzekeringen steeg met 9% tot 1 353 miljoen euro, met groei in alle takken, terwijl de verkoop van levensverzekeringen met 15% steeg tot 1 385 miljoen euro, vooral dankzij een hogere verkoop van tak 23-producten.

•       Nettoprovisie-inkomsten: gestegen met 7% tot 1 237 miljoen euro. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan hogere provisies voor vermogensbeheerdiensten (hogere beheersvergoedingen). Eind juni 2024 was het totale beheerde vermogen met 17% gestegen tot 262 miljard euro door een combinatie van netto-instroom (+ 6 procentpunten) en het effect van een positieve marktprestatie (+ 10 procentpunten).

•       Trading- en reëlewaarderesultaat en verzekeringsfinancieringsbaten of -lasten: gedaald met 109 miljoen euro tot -52 miljoen euro. Dit was voornamelijk het gevolg van een lager resultaat uit derivaten gebruikt voor balansbeheer.

•       Alle andere inkomstenposten samen: gedaald met 76% tot 142 miljoen euro. Dit kwam voornamelijk door lagere overige netto-inkomsten, aangezien de eerste helft van 2023 een positieve impact van 405 miljoen euro bevatte in verband met de verkoop van de krediet- en depositoportefeuilles van KBC Bank Ireland (geboekt onder 'Overige netto-inkomsten').

•       Exploitatiekosten zonder bank- en verzekeringsheffingen: gedaald met 1% tot 2 137 miljoen euro. Dit was onder andere toe te schrijven aan lagere kosten in Ierland (na de verkoop van de Ierse portefeuilles in februari 2023) en een wisselkoerseffect (depreciatie van de Tsjechische kroon en de Hongaarse forint ten opzichte van de euro), deels tenietgedaan door onder andere de negatieve impact van hogere personeelskosten. De bank- en verzekeringsheffingen bedroegen 521 miljoen euro, een daling ten opzichte van het jaar voordien van 16% (voornamelijk dankzij aanzienlijk lagere bijdragen aan het Single Resolution Fund). Wanneer bepaalde niet-operationele posten buiten beschouwing worden gelaten en de bank- en verzekeringsheffingen gelijk gespreid zouden worden over het jaar, bedroeg de kosten-inkomstenratio 46% (49% voor boekjaar 2023). Wanneer de bank- en verzekeringsheffingen volledig buiten beschouwing worden gelaten, bedroeg de kosten-inkomstenratio voor de verslagperiode 42% (43% voor boekjaar 2023).

•       Waardeverminderingen op kredieten: een nettotoename van 88 miljoen euro, tegenover een nettoterugname van 47 miljoen euro in de referentieperiode. In de eerste zes maanden van 2024 was er een nettotoename van 101 miljoen euro voor individuele leningen en een nettoterugname van 13 miljoen euro in de reserve voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden. Daardoor bedroeg de kredietkostenratio 0,09%, tegenover 0,00% voor heel 2023. De waardeverminderingen op andere activa dan kredieten bedroegen 13 miljoen euro, tegenover 29 miljoen euro in de referentieperiode.

•       Het nettoresultaat van 1 431 miljoen euro voor de eerste zes maanden van 2024 kan als volgt worden uitgesplitst: 761 miljoen euro voor divisie België (113 miljoen euro minder dan dezelfde periode vorig jaar), 441 miljoen euro voor divisie Tsjechië (een daling van 20 miljoen euro), 370 miljoen euro voor divisie Internationale Markten (een stijging van 72 miljoen euro) en -141 miljoen euro voor het Groepscenter (een daling van 356 miljoen euro, volledig veroorzaakt door de positieve impact van de verkoop van de krediet- en depositoportefeuilles van KBC Bank Ireland tijdens de referentieperiode).

ESG-ontwikkelingen, risicoverklaring en economische visie

ESG-ontwikkelingen

Duurzaamheid blijft een cruciale factor in de overkoepelende bedrijfsstrategie van KBC. We bouwen voort op inspanningen uit het verleden en streven ernaar de doelen die we onszelf hebben gesteld te bereiken door actief de dialoog aan te gaan met onze klanten. We proberen inzicht te krijgen in hun unieke behoeften en uitdagingen en werken op basis daarvan oplossingen op maat uit om hen bij hun transitie naar duurzaamheid te ondersteunen. Ons engagement gaat verder dan financiële dienstverlening en omvat ook het geven van deskundig advies om klanten in staat te stellen weloverwogen beslissingen te nemen. Samen stimuleren we positieve verandering en dragen we bij aan een duurzamere toekomst.

Onze voortdurende inspanningen op het gebied van duurzaamheid werden opnieuw door externe ESG-ratingbureaus erkend als best-in-class. Onze recentste FTSE Russell ESG-score is gestegen van 4,7 naar de hoogst mogelijke score van 5, waarmee we onze positie in de FTSE4Good index bestendigden.

Risicoverklaring

Omdat we hoofdzakelijk actief zijn als bank-verzekeraar en vermogensbeheerder, zijn we blootgesteld aan een aantal typische risico’s voor die financiële sectoren, zoals – maar zeker niet uitsluitend – kredietrisico, kredietrisico van tegenpartijen, concentratierisico, interestrisico, muntrisico, marktrisico, liquiditeits- en financieringsrisico, risico van aangegane verzekeringsverplichtingen, wijzigingen in de regelgeving, operationeel risico, betwistingen van klanten, concurrentie van andere en nieuwe spelers en de economie in het algemeen. Hoewel KBC al die risico's nauwlettend opvolgt en beheert binnen een strikt risicokader, kunnen ze toch een negatieve invloed hebben op de waarde van activa of bijkomende kosten genereren boven de verwachte niveaus.

Momenteel wordt een aantal factoren als de belangrijkste uitdagingen beschouwd voor de financiële sector in het algemeen. Deze vloeien voornamelijk voort uit de meestal indirecte maar aanslepende impact van de oorlog in Oekraïne, zoals de uitgestelde effecten van de stijging van de energie- en grondstoffenprijzen en de tekorten aan de aanbodzijde die daar het gevolg van zijn. Dat heeft geleid tot een stijging van de inflatie, met opwaartse druk op de rentetarieven, zwakkere groeivooruitzichten (of zelfs vrees voor een recessie) en bezorgdheid over de kredietwaardigheid van tegenpartijen in de meest blootgestelde economische sectoren tot gevolg. De geopolitieke risico's blijven hoog, zoals blijkt uit het escalerende conflict in Gaza/Israël en het MiddenOosten. Het grote aantal verkiezingen in 2024 over de hele wereld, waaronder in de VS, draagt bij aan de geopolitieke onzekerheid. Deze risico's beïnvloeden alle economieën in de wereld, maar vooral de Europese, dus ook de thuismarkten van KBC. De onzekerheid over de regelgeving en compliancerisico's (onder meer met betrekking tot de kapitaalvereisten, de antiwitwasregelgeving, GDPR en ESG/duurzaamheid) blijven een overheersend thema in de sector, evenals een betere bescherming van de consument. Digitalisering (met technologie en AI als katalysator) creëert zowel kansen als bedreigingen voor het bedrijfsmodel van traditionele financiële instellingen, terwijl klimaat- en milieugerelateerde risico's hand over hand toenemen. Het cyberrisico is de voorbije jaren een belangrijke bedreiging geworden, niet alleen voor de financiële sector, maar voor de economie in haar geheel. De oorlog in Oekraïne heeft wereldwijd een toename van het aantal cyberaanvallen in gang gezet. Ten slotte zagen we dat regeringen in heel Europa aanvullende maatregelen namen om hun begrotingen te ondersteunen (via hogere belastingbijdragen van de financiële sector) en ook hun burgers en bedrijven (door bijvoorbeeld renteplafonds op leningen in te voeren of aan te dringen op hogere rentes op spaarrekeningen).

We verstrekken informatie met betrekking tot het risicobeheer in ons jaarverslag, onze kwartaalverslagen en risk reports, die allemaal beschikbaar zijn op www.kbc.com.

Onze kijk op economische groei

Na een groei van 0,4% in het eerste kwartaal van 2024 (niet-geannualiseerd) versnelde de groei in de VS in het tweede kwartaal tot 0,7%, voornamelijk dankzij voorraadopbouw en particuliere consumptie. De kwartaal-op-kwartaalgroei zal naar verwachting weer afzwakken tot ongeveer 0,3% in het derde kwartaal van 2024 omdat de sterke voorraadopbouw van het tweede kwartaal zich waarschijnlijk niet zal herhalen.

De groei in de eurozone lag in het tweede kwartaal in de lijn van die van het eerste kwartaal (0,3%). De verwerkende industrie bleef zwak, terwijl de dienstensector tekenen van herstel vertoonde, wat waarschijnlijk de groei in het tweede kwartaal ondersteunde. Vanaf de tweede helft van 2024 zal de groei naar verwachting rond het huidige groeitempo blijven, voornamelijk gedreven door de binnenlandse consumptie die zal profiteren van een herstel van de reële lonen.

De kwartaal-op-kwartaalgroei in België bedroeg in 0,2% het tweede kwartaal, iets lager dan in het eerste kwartaal. De relatief sterke binnenlandse vraag woog zwaarder dan de negatieve bijdrage aan de groei van de netto-uitvoer. Voor de rest van 2024 verwachten we dat de groei min of meer zal overeenstemmen met die van de eurozone.

Ondertussen versnelde de Tsjechische economie haar herstel in het tweede kwartaal van 2024 tot 0,3%, ondanks de zwakke buitenlandse vraag, vergeleken met 0,2% in het eerste kwartaal. De groei in het tweede kwartaal werd vooral ondersteund door de particuliere consumptie als gevolg van de reële groei van de lonen. De zwakke buitenlandse vraag woog in Hongarije in het tweede kwartaal veel zwaarder op de groei, die sterk ontgoochelde (-0,2%). Op basis van onze recentste schattingen wijst de groei in het tweede kwartaal in onze andere Centraal-Europese thuismarkten op een aanhoudend herstel (Bulgarije en Slowakije beide 0,7%).

De belangrijkste risico’s voor onze kortetermijnvooruitzichten voor de Europese groei omvatten onder meer de wereldwijde zwakte van de nijverheidssector en negatieve spillovers voor Europa van een potentieel zwakker dan verwachte arbeidsmarkt in de VS. Bovendien brengen de huidige geopolitieke spanningen risico's met zich mee in de vorm van meer protectionisme, verstoringen in de toeleveringsketen en hogere energie- en grondstofprijzen. Daarnaast kunnen de wereldwijde economische implicaties van de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november 2024, evenals de discussie over de overheidsbegrotingen in de EU voor 2025 (tegen de achtergrond van de geheractiveerde regels van het Stabiliteits- en groeipact van de EU) een impact hebben op de groei en de premies voor landenrisico's op korte termijn van de Europese economieën.

Onze kijk op rentevoeten en wisselkoersen

In de eurozone pauzeerde de desinflatie in het tweede kwartaal, maar blijft hoogstwaarschijnlijk nog steeds op schema. Ondertussen wezen de recentste inflatiecijfers van de VS op een hervatting van het desinflatieproces, na een aantal eerdere inflatieopstoten. Bijgevolg begon de ECB haar renteverlagingscyclus in juni 2024 met een verlaging van haar depositorente met 25 basispunten en zal ze die naar verwachting in september met nog eens 25 basispunten verlagen. Er wordt ook verwacht dat de Fed in september zal beginnen met haar renteverlagingscyclus. Op de achtergrond gaat de afbouw van de balans van de Fed en de ECB (Quantitative Tightening) door. Bovendien zal de ECB vanaf 2025, na een overgangsperiode in de tweede helft van 2024, stoppen met het herbeleggen van vervallende activa in haar PEPP-portefeuille.

De rente op Amerikaanse en Duitse benchmarkobligaties fluctueerde in het tweede kwartaal. Die volatiliteit werd veroorzaakt door veranderende marktverwachtingen over het rentebeleid van de Fed en de ECB en een veranderend risicosentiment ten aanzien van wereldwijde en specifiek Europese (politieke) risicofactoren. Begin augustus zorgde de vrees op de markt in verband met de groei in de VS voor een opvallende daling van de yields in de VS en in mindere mate Duitsland.

De Amerikaanse dollar was volatiel tijdens het tweede kwartaal. De twee belangrijkste factoren waren de marktverwachtingen voor het monetaire beleid van de Fed en de ECB en het risicosentiment, dat een vlucht naar veilige activa (in USD) veroorzaakte,en  leidde tot een versterking van de dollar bij de Europese verkiezingen en de daarop volgende Franse parlementsverkiezingen. Toen duidelijk werd dat de extreme risicoscenario's bij beide verkiezingen waren vermeden, normaliseerde het risicosentiment weer enigszins, wat resulteerde in een zwakkere Amerikaanse dollar. Wij verwachten dat de Amerikaanse dollar vooral zal stijgen door het verslechterende risicosentiment in de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen in november. Op basis van fundamentele langetermijnfactoren zal de US-dollar vanaf het vierde kwartaal van 2024 echter waarschijnlijk weer geleidelijk verzwakken.

Begin mei zette de Tsjechische Nationale Bank (CNB) haar renteverlagingscyclus voort met nog eens 50 basispunten. Daarop volgden nog een verlaging met 50 basispunten eind juni en een kleinere verlaging met 25 basispunten begin augustus. Er worden nog meer renteverlagingen verwacht. Sinds het begin van het tweede kwartaal is de Tsjechische kroon over het algemeen stabiel gebleven. Er waren echter twee verschillende periodes te onderscheiden. Tot midden juni steeg de kroon aanzienlijk, vooral dankzij het voorzichtigere versoepelingsbeleid de CNB en de zwakte van de Amerikaanse dollar op dat moment. Vanaf midden juni, toen het risicosentiment plotseling verslechterde en de Amerikaanse dollar in waarde steeg, begon de kroon weer te depreciëren. Tegen de achtergrond van nog steeds aanzienlijke renteverschillen en als onderdeel van een meer structureel convergentieproces voor de Tsjechische economie, wordt echter verwacht dat de kroon in de komende kwartalen weer licht zal appreciëren.

In het tweede kwartaal van 2024 verlaagde de Nationale Bank van Hongarije (NBH) haar beleidsrente nog drie keer, twee keer met 50 basispunten en één keer met 25 basispunten. In juli volgde nog een verlaging met 25 basispunten. Er worden meer geleidelijke renteverlagingen verwacht. De wisselkoers van de Hongaarse forint ten opzichte van de euro is volatiel sinds het begin van het tweede kwartaal. Belangrijke factoren waren het (wereldwijde) risicosentiment en het tempo van de renteverlagingen door de NBH. Door het structurele inflatieverschil met de eurozone zal de forint naar verwachting in de loop van 2024 en daarna in waarde blijven dalen.

Onze verwachtingen

Verwachtingen voor het boekjaar 2024

•       Nettorente-inkomsten: verhoogd van “tussen 5,3 en 5,5 miljard euro” naar “ongeveer 5,5 miljard euro”, ondersteund door een organische groei van het kredietvolume met ongeveer 4% (oorspronkelijk 3%).

•       Verzekeringsinkomsten (vóór afgestane herverzekering): ten minste +6% jaar-op-jaar (ongewijzigd).

•       Exploitatiekosten en betaalde verzekeringsprovisies (exclusief bank- en verzekeringsheffingen): onder de +1,7% jaar-opjaar, wat aanzienlijk lager is dan de inflatie (ongewijzigd).

•       Kosten/inkomstenratio (exclusief bank- en verzekeringsheffingen): onder de 45% (ongewijzigd).

•       Gecombineerde ratio: minder dan 91% (ongewijzigd).

•       Kredietkostenratio (exclusief eventuele wijzigingen in de ECL-buffer voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden die eind 2023 nog van kracht was): ruim onder de 'through-the-cycle' kredietkostenratio van 25-30 basispunten (ongewijzigd).

Verwachtingen op middellange en lange termijn

(zoals gepubliceerd bij de FY2023 resultaten)

•       CAGR nettorente-inkomsten (2023-2026): ten minste 1,8%.

•       CAGR verzekeringsinkomsten (vóór afgestane herverzekering) (2023-2026): ten minste 6%.

•       CAGR exploitatiekosten en betaalde verzekeringsprovisies (exclusief bank- en verzekeringsheffingen) (2023-2026): minder dan 1,7%, wat aanzienlijk lager is dan de inflatie.

•       Kosten-inkomstenratio (exclusief bank- en verzekeringsheffingen): onder de 42% tegen het einde van 2026.

•       Gecombineerde ratio: minder dan 91%.

•       Kredietkostenratio (exclusief eventuele wijzigingen in de ECL-buffer voor geopolitieke en macro-economische onzekerheden die eind 2023 nog van kracht was): ruim onder de 'through-the-cycle' kredietkostenratio van 25-30 basispunten.

•       Indicatieve kijk op de ontwikkeling van transitionele risicogewogen activa onder Basel IV (op basis van de huidige EUconsensus,  een statische balans en alle andere parameters ceteris paribus, zonder verzachtende maatregelen): we verwachten een fully loaded impact van ongeveer +8 miljard euro tegen 1 januari 2033 (geen impact bij eerste toepassing op 1 januari 2025). Wordt geactualiseerd bij de 3KW2024 resultaatsbekendmaking.

Kapitaaluitkeringsbeleid (ongewijzigd)

•       Dividendbeleid voor 2024: uitkeringsratio (d.w.z. dividend + AT1-coupon) van ten minste 50% van de geconsolideerde winst van het boekjaar, en interim-dividend van 1 euro per aandeel in november van elk boekjaar als voorschot op het totale dividend.

•       Kapitaalaanwendingsbeleid voor 2024: naast de uitkeringsratio van ten minste 50% van de geconsolideerde winst zal de Raad van Bestuur (bij de bekendmaking van de jaarresultaten) naar eigen discretie beslissen over de uitkering van het kapitaal boven een 15,0% fully loaded common equity ratio (het zogenaamde surpluskapitaal). De uitkering van dit surpluskapitaal kan in de vorm van een cash dividend, een aandeleninkoop of een combinatie van beide.

•       Gezien de invoering van Basel IV op 1 januari 2025, zullen het dividendbeleid en de bepaling van het surpluskapitaal in het eerste halfjaar van 2025 worden herzien.

Agenda en referenties

3KW2024 resultaten: 7 november 2024

Interim dividend van 1 euro: ex-coupon 12 nov. 2024, record 13 nov. 2024, betaling 14 nov. 2024 4KW2024 resultaten: 13 februari 2025

Overige: www.kbc.com / Investor Relations / Financial calendar

Meer informatie over 2KW2024

Kwartaalverslag: www.kbc.com / Investor Relations / Rapporten

Bedrijfspresentatie: www.kbc.com/ Investor Relations / Presentaties

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Investor Relations, KBC-groep  E-mail: IR4U@kbc.be

Viviane Huybrecht, directeur Corporate communicatie/woordvoerster KBC-groep

Tel +32 2 429 85 45  - E-Mail: pressofficekbc@kbc.be

* Dit nieuwsbericht bevat informatie waarop de Europese transparantieregelgeving voor beursgenoteerde bedrijven van toepassing is.

KBC Groep NV

Havenlaan 2 – 1080 Brussel

Viviane Huybrecht

Directeur Corporate communicatie/